Karaktärens personliga detaljer

Ingen karaktär blir levande utan en hel del personliga detaljer. Det kan vara allt ifrån hållning och ansiktsmimik till ägodelar, relationer och bakgrund. Precis som med allt annat när det gäller skrivandet är det bara vår fantasi (och ibland vissa naturlagar) som sätter gränserna. När vi bygger karaktärer är ju alla byggstenar väldigt viktiga, men ibland brukar jag tänka att just detaljerna – och framförallt vissa, specifika, väl valda detaljer – är det som liksom fångar in läsaren. Som gör att vi kommer ihåg en karaktär kanske resten av livet. Vad vore tillexempel Pippi Långstrump utan sina röda flätor som står rakt ut, eller Snusmumriken utan sitt munspel?

Innan eller under tiden

Vissa författare, som exempelvis Elisabeth George, tycker om att skriva ordentliga karaktärsanalyser innan hon börjar skriva en historia. I sin bok Skriv på! berättar hon att hon brukar skriva ungefär tre sidor text om varje karaktär, där hon går igenom uppväxt, relationer, karaktärsdrag och allt som är viktigt att veta. Hon menar att det är väldigt svårt att börja skriva en historia om personer som hon inte vet något om. Gör hon det finns det risk för att personen kommer bete sig ganska schablonartat. Å andra sidan finns författare som menar precis tvärt om – Stephen King är vad jag förstår en av dem. Dessa författare skriver sig fram till sina karaktärer istället och själva nyfikenheten är det som driver dem att skriva. Hur man vill göra måste få vara en smaksak men det kan nog vara väldigt bra att ha ett dokument där man samlar information om sina karaktärer eftersom det annars är lätt att man rör ihop saker eller glömmer bort sådant man skrivit för hundra sidor sedan.

För min del har jag ofta svårt att sätta mig ner och bara ”spotta ur mig” en massa information om en karaktär. Jag behöver ofta ta lite tid att skriva mig fram, så att säga, utforska karaktärerna lite i lugn och ro medan jag skriver. Men sedan kommer jag ofta till en punkt när jag inte kommer vidare med min berättelse för att jag har för lite kunskap om karaktärerna, och då brukar jag sätta mig och gå igenom vad jag vet och vad jag behöver veta – och utforska. För mig fungerar det bra.

Listor

Ett vanligt råd man får när det gäller karaktärer är att helt enkelt intervjua dem och skriva ner allt från ögonfärg och skostorlek vidare till musiksmak, barndomsminnen och mål i livet. Det är ett väldigt bra sätt att komma nära sin karaktär och hitta in till vem karaktären är, även om jag personligen tycker att det är både tråkigt och slöseri med tid att sitta och fylla i långa listor med information. Elisabeth George skriver att hon visserligen använder en lista med frågor, men att hon aldrig ”fyller i den”, eller ordagrant svarar på den, hon har den bara som inspiration. Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att använda sådana listor. Även om jag själv har en typ av lista när jag bygger karaktärer, så svarar jag inte på alla frågor och går aldrig i ordning. Jag börjar med det som är tydligast för mig hos en karaktär. Ibland är det utseendet, ibland är det ett intresse personen har, ibland är det en drivkraft, ibland är det en relation. Och sedan bygger jag vidare därifrån. Jag brukar tänka på att ha öppna frågor (som börjar med hur eller varför) eller frågor som kräver ett beskrivande svar. Jag brukar också jobba ganska mycket med en del rätt så små detaljer. Det kan vara olika detaljer för olika karaktärer, jag går ganska mycket på magkänslan i det fallet. För mig är det ofta så att en liten detalj liksom föder en annan och så kan det ofta komma en massa viktig information och ibland till och med viktiga scener från bara en liten fråga, exempelvis: vad har personen i sin väska? (Ger möjlighet att fundera ut en massa olika saker: vad är det som är så viktigt för karaktären att den måste ha det med sig alltid, överallt? Smink? Medicin? Handsprit? Godis? En dildo? Eller är det bara skräp och saker som personen knappt visste att den hade? Har den ordning i väskan eller inte? Vem har den fått väskan av – eller har den köpt väskan själv? Och så vidare.)

Relationer

Jag brukar ägna lite extra krut åt att beskriva karaktärers relationer. Inte alla, men de viktigaste. Jag går igenom saker som hur de lärde känna varandra, hur de brukar umgås och vilka platser eller vanor som är ”deras”. Men framförallt skriver jag ner det som rör balansen i relationen, vem som styr och vem som följer, eventuella konflikter som finns eller har funnits, vad de olika karaktärerna egentligen får ut av relationen.

Veta men inte visa

Precis som när det gäller allt annat i skrivandet, är det viktigt att inte överösa läsaren med information. Att göra karaktärsbeskrivningar är research. Det mesta av den informationen ska inte skrivas ut i texten – i all fall inte i stora sjok utan snarare i små glimtar här och där.

 

Länk till bloggen Skrivtips som bjuder på en: lista med karaktärsfrågor.

 

Hur jobbar du fram dina karaktärers detaljer?

4 reaktioner på ”Karaktärens personliga detaljer

  1. Jag tenderar nog att fuska lite med den här delen. Jag tänker oftast att äsch, det är ju ändå viktigare att den psykologiska gestaltningen och rösten sitter, men även om det kanske är sant så är ju det här viktigt också.

    Tack för ännu ett läsvärt inlägg! Ser fram emot det om röst. 🙂

  2. Ja, jag håller med dig om att det nog är den minst viktiga delen egentligen. Men för mig är den som sagt ofta en ingång till gestaltningen, så på det viset har jag stor nytta av den ändå.

  3. För några åt sedan skrev jag ett manus som handlade mycket om drömmar, så få la jag mycket tid på att fundera över alla karaktärers drömmar, stora som små. Manuset fick en helt annan dimension tack vare att jag tog mig tiden att fundera över det.

    1. Vad roligt! Jag kan tänka mig att det gjorde mycket för någon slags känsla och helhet. Drömmar är ju alltid viktigt (jag menar alltså, i verkligheten, för alla människor) och att skriva med ett sådant tema måste vara väldigt spännande 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.