För mig kommer alltid karaktärerna först när jag ska närma mig en berättelse, en idé. Karaktärerna och deras inre processer, deras historia, deras drivkrafter och förstås deras relationer. Miljöerna kommer samtidigt eller strax därefter, ofta uppenbara och självklara och lika viktiga som karaktärerna på många sätt. Intrigen – njae, not so much.
Om ett manus är som ett nedgrävt skelett, som Stephen King skriver i sin bok Att skriva, och vi författare – eller ja, aspirerande författare – är arkeologerna som med stort tålamod och ihärdighet måste gräva fram de olika delarna och sätta ihop dem, så är bitarna som ligger ovan jord karaktärer och miljöer. I mitt fall, alltså. De ligger där fullt synliga och sticker upp så mycket ett jag nästan snubblar på dem, i all sin enkelhet lovar de fantastiska äventyr och inspirerar mig på alla sätt att öppna laptoppen och vässa pennorna och koka kaffet och slå mig ner någonstans där jag kan få skriva ostört. Däremot de delar av skelettet som ligger under jord, de som man måste leta efter med allt ifrån pensel och tandborste till spade och grävskopa, de delarna är intrigen. Och i mitt fall måste jag säga att det ofta kan vara grymt svårt att hitta de delarna. Det kanske såg ut från början som om alla skelettets delar skulle ligga nära varandra, i princip nästan paketerade i presentpapper med snöre omkring, färdiga att sättas ihop som en liten gör-det-själv-låda från Panduro. Men av någon anledning är det aldrig så. Även när jag hållit på i åratal med samma skelett och tror att jag är klar och försöker sätta ihop allting som det ska vara, så inser jag med ångestsvetten rinnande att jag fortfarande saknar det ena lårbenet. Hela jävla lårbenet. Och ingenstans i närheten verkar det vara för jag har grävt och grävt överallt och det ligger inte där.
För att förtydliga: intrigen är helt enkelt inte min grej.
När jag skriver fokuserar jag på vad karaktärerna känner och tänker, på relationer och undertexter och teman. Det är det som kommer naturligt. Allt det andra måste jag verkligen kämpa mig till. I ärlighetens namn är det faktiskt så att historien som jag ser det bara är en dålig ursäkt för att få umgås med mina karaktärer. Mitt intellekt förstår hur viktig intrigen är för en berättelse, absolut, jag är inte dum. Alltså, inte så dum. Men det spelar ingen roll, jag kan inte njuta av intriger som jag kan njuta av karaktärer och för den delen miljöer. När jag läser hoppar jag gärna över (eller skumläser) allt som är mer intrigbetonat. Om ni kan tänka er exempelvis Game of Thrones, så blir det ganska långa partier. Jag vet att det är fusk. Jag kanske borde skämmas lite över det. Men det är sådan jag är. Det är den bittra sanningen.
Min uppfattning om nästan alla böcker jag någonsin läst är att intrigen i dem är en dålig ursäkt för att lära känna karaktärerna. I bästa fall är intrigen en bra ursäkt, men den är fortfarande bara en ursäkt. Jag läser för karaktärerna och miljöerna, och jag skriver av samma anledning. Men problemet är ju att intrigen behövs, den är på alla sätt extremt viktig. Oavsett om man som läsare tycker att intrigen är intressant eller inte, så måste den finnas där, och den får inte ha några större brister. För även en sådan som jag som alltså hoppar över en hel del fakta och detaljer i böcker, märker när det inte fungerar, och stör mig ganska mycket på det.
Så jag vet att jag måste göra det här med intrigen bra, jag måste få till det. Men jag har ingen aning om hur det ska gå till. Jag är fullkomligt värdelös på att göra tråkiga saker. Och nu är jag tyvärr i en fas där jag i en längre tid (läs: de senaste åren) har lämnat vissa tråkiga fakta därhän för att ägna mig åt roligare saker, men nu går det inte riktigt att skjuta upp längre. Och jag fastnar. Gång på gång. Med stora och små detaljer som inte kommer naturligt och som bara inte går att hitta någonstans i min fantasis skrymslen och vrår. Det gör mig galen. Och det får mig att tänka att jag verkligen har valt fel genre. Jag borde inte skriva fantastik. Jag borde skriva diskbänksrealistiska relationsromaner, eller möjligtvis poesi. Eller en kombination. Det skulle vara mycket enklare.
Vad är viktigast för er när ni skriver? Och när ni läser? Vad kommer först och sist?
Du kanske skulle tänka på intrigen på ett annat sätt? Alltså inte som det tråkiga utan mer ur karaktärernas synvinkel, att de vill nåt och att du skapar din intrig, handling, ur det. Själv tycker jag väl att det roligaste är när man börjar på något och det går att göra vad som helst, för att man inte ännu vet vad just den där handlingen är. Jag är ingen planerare utan låter definitivt karaktärerna bestämma vad som ramarna för berättelsen.
Ja, jag försöker göra så i den mån jag kan. Då tycker jag också att det känns roligt. Men eftersom jag skriver urban fantasy av sorten ”tonårig flicka befinner sig plötsligt i en annan stad/värd/verklighet” så har jag ju en hel del bakgrundsfakta och historia som måste hittas på. Vad är det för ramar och regler som styr den här andra verkligheten, vad har hänt tidigare som lett fram till nuet, och så vidare. Och det är sådant som jag ofta tycker är grymt tråkigt. Hur fungerar magin, hur fungerar staden, och de där olika lösningarna som måste till för att andra saker ska fungera, typ: hon får inte gå dit och dit, så vad är det som hindrar henne från det, när det trots allt är det allra mest logiska att göra? Sådant kan verkligen göra mig galen.
Intrigen kan ju komma ifrån vad du vill berätta. Varför skriver du just om den här karaktären? Utifrån karaktärens sätt att vara hamnar hen i olika situationer? Och där någonstans finns nog intrigen tror jag. Den behöver inte vara så stor egentligen. Om den bara är tillräckligt känslomässigt stark så håller den.
För mig kommer karaktärerna också först. Sen kan ju vad som helst hända.
Det var några tankar från mig.
Ja, jag förstår vad du menar, och jag tror att jag delvis gör lite så. Men det är i första hand allt som inte rör karaktärerna jag har problem med. Alltså, intrigen som är helt och hållet baserad på karaktärerna och deras relationer och problem funkar någorlunda, men däremot allt det andra, bakgrunden, smågrejerna, allt det som inte går att lösa genom att lyssna på mina karaktärer – det är det svåra. Men det är väl bara att kämpa på, som vanligt 🙂
/Linda
Intrigen är min sämsta gren. Ändå tänker jag mycket på handlingen. Jag börjar med karaktärerna, försätter dem i situationer som de ska ta sig ur under kommande sidor, tänker mycket på gestaltning och dialog. Lagom mycket bakgrundsinformation etc. När jag sedan får tillbaka från lektörer heter det (kort summering): bra språk, intrigen suger. Jag har alltså svårt att hitta på en bra historia. Eller, hade, jag hade alltså svårt. För nu har jag faktiskt tagit några kliv upp i trappan (snorhala trappsteg by the way) och hoppas att det jag jobbar med nu blir bättre.
Önskar både dig och mig lycka till 🙂
Tack och detsamma med lyckatillet!
Ja, jag tänker också mycket på handlingen, men det är helt enkelt sämsta grenen för mig med. Än så länge vet jag inte vad någon annan tycker, för jag har aldrig skrivit färdigt ett helt manus och inte låtit någon läsa det. Men snart ska det bli av och jag är otroligt nervös, just för det där: att intrigen ska suga. Jag hoppas och hoppas och hoppas, men det är svårt att se sin egen historia utifrån, och som sagt, det är min sämsta gren så jag tror också att jag är ganska dålig på att göra en bedömning av vilken intrig som helst. Men jag tror att jag också kan bli bättre, så jag gör som du och jobbar på!
/Linda